racist dan racism

seruan satu Malaysia semangat dilaungkan disana-sini. lagu satu Malaysia tabah berkumandang di sana sini. tetapi hakikatnya semanagt racist semakin menjadi-jadi. 


mula-mula, seruan najib disambut. masing-masing cuba berganding bahu dan hidup aman damai  berbilang kaum. cuba lupakan isu bakar gereja, lupakan isu hina agama dan bangsa di FB. cuba memunasabah diri sebab mula menginsafi tragedi berdarah 13 MAY. ye, cuba menghargai usaha pemimpin negara yang memulakan IDEOLOGI KEBANGSAAN yang dipanggil Rukun Negara.
satu prinsip yang dibentuk untuk hilangkan semangat racist. untuk cuba buang bangsa melayu, cina dan india dan dikenali dengan bangsa malaysia.


buang semangat racist ni. konon-kononnya, sampai nak buang hak istimewa orang melayu yang dah sedia tahu layu dari perlembaaan. semangat satu malaysia lah ni. 


sebab satu malaysia lah, jutawan kosmetik yang kaya-raya tu kena bunuh dengan thambi dan yindia.


sedang gua nak semangat macam nak rak untuk jadi racist sebab gua dah tak percaya ngn segala yang berlaku, gua lihat satu iklan ni. iklan raya. ouh, bukan iklan raya satu malaysia yang punya beca terbang dan atok rambut putih tu. tapi ini macam satu lagu iklan realistik yang boleh masuk akal.






seorang india yang dah masuk islam berkahwin dengan perempuan muslim yang berasal dari sarawak. [part ni gua suka, sebab gua rindu gile nak dengar orang cakap sarawak]
- perempuan tu watak dea agak realistik. normal bila isteri yang juga turut memegang watak menantu annoyed with her in-laws. lagi-lagi kalau dah lain agama dan warna kulit kan?
- agak sedih bila tengok part si ayah terketar-ketar nak pasang butang baju. gua merembes air mata.


sekarang, gua keliru. nak jadi racist ataupun tak?

16 caci maki: (+add yours?)

Verdict said...

bakar tetap bakar!

raya tetap raya!


wa fes!

cik tipikal said...

takut tetap takut

azhar91 said...

yeke rindu nk dgr org ckp sarawak?? sy boleh ckp sarawak.. :)

Kairel Keflee said...

mari join saya menjadi rasis! hahaha

cik tipikal said...

azhar : so leh la kamek kelakar srwk ngn kitak...

cik tipikal said...

kairel : haha.. jom.. buat pakatan..

Syifa Alshah (wutwut) said...

sedey dow iklan ni.
first time tadi tengok kat tv.
nak meleleh!
tapi kene kaver.
wa taiko dekat umah.
malu dow nanes².
wa tengah².
lu nak polow? :D

cik tipikal said...

haha.. gua merembes dekat lam bilik air... mana bole nampak dek orang.. tak paramore lah nangis2 ni...
habis keliru gua.. nak ikut yg mana ni

Carnation said...

gua 50-50
tapi lagu 1malaysia tetap gua nyanyi..keh3

cik tipikal said...

gua pun nyanyi gk.. irama nya indah..

Siti Noor Aminah said...

iklan tu gua rsa agak bongok. nak tunjuk perempuan melayu tu macam racist dgn bapak mertua sndiri.


my opinion.

Anonymous said...

tiba2 rindu plak pd abg TM yg itam manis itu..hoho! :)

cik tipikal said...

gadis comel : setuju.. annoyed gua tgok expression muka perempuan tu... mntang2 warna kulit dia cerah merah

cik tipikal said...

makdara TERDIVA : haha.. cube ah ngorat.. :P

Mr. Asada said...

da gik nemu iklan nok makey bhsa srwk. cam byk jak iklan ada makey bhsa srwk. hahaha.. bermisi jwak ya. k narit ati org srwk.. xla rasa d pinggir gilak.. =P

cik tipikal said...

mun ada pun, sik piyo gilak.. lemah nyawa kamek dengar org kaka srwk, kedak dipaksa2.. haha